چای سیاه: یک نوشیدنی گرم و خواص درمانی آن

چای سیاه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که از گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) تهیه می‌شود. این نوشیدنی علاوه بر طعم و عطر خوشایند، دارای خواص درمانی بسیاری است که در طب سنتی به آن اشاره شده است. در این مقاله به بررسی طبع، خواص، مضرات و مصلحات چای سیاه از منظر طب سنتی خواهیم پرداخت.

طبع چای سیاه

طبع چای سیاه بر اساس نظر حکمای طب سنتی، گرم و خشک در درجه دوم است. این گرما و خشکی باعث می‌شود که چای سیاه برای افراد با مزاج سرد و تَر مناسب باشد و بتواند مزاج آن‌ها را تعادل بخشد. اما افراد با مزاج گرم و خشک باید در مصرف چای سیاه دقت کنند و حتماً آن را با مصلحات مناسب همراه کنند.

خواص چای سیاه

چای سیاه دارای خواص درمانی فراوانی است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

– افزایش انرژی و هوشیاری: چای سیاه حاوی کافئین است که موجب افزایش جریان خون به مغز و تحریک قلب می‌شود. این عامل باعث می‌شود که نوشیدن چای سیاه بتواند احساس خستگی را برطرف کند و به افزایش تمرکز، حافظه و هوشیاری کمک کند.

– پیشگیری از پیری زودرس: چای سیاه دارای تانن و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که محافظ پوست در برابر رادیکال‌های آزاد هستند. این مواد باعث مقابله با علائم پیر شدن پوست مانند چروک، لک و رفع تیرگی پوست مخصوصاً در نقطۀ رودۀ دو عقده شده است.

– تقویت دستگاه گوارش: چای سیاه به دلیل حضور تانین هایی که دارای خصیصۀ قابض هستند، به تقویت عضلات دستگاه گوارش کمک کرده و جلوی ریلاکس شدن آن هارابگیرد. همچنین چای سیاه باعث تلطیف اخلاط بلغمی غلیظ و پاکسازی اخلاط لزج از سطح دستگاه گوارش می‌شود و به درمان برخی از مشکلات گوارشی مانند اسهال، نفخ، یبوست و سوء هضم کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید  چای سیاه کرن بری چیست

– پیشگیری از سنگ کلیه: چای سیاه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی، می‌تواند جلوی رشد باکتری‌های مسبب عفونت کلیه را بگیرد و به پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند. همچنین چای سیاه باعث افزایش ترشح عرق و ادرار می‌شود و به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند.

– تقویت قلب و عروق: چای سیاه حاوی فلاونوئیدهایی است که به کاهش فشار خون، کلسترول بد و تری گلیسیریدها کمک می کنند. این مواد همچنین باعث تقویت عروق خونی، جلوگیری از لخته شدن خون و پیشگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی مانند سکته قلبی و سکته مغزی می شوند.

– مقابله با سرطان: چای سیاه حاوی پلی‌فنول‌های ضد سرطان است که مانع رشد سلول‌های سرطانی در بدن می‌شوند. این پلی‌فنول‌ها باعث تثبیت DNA در سلول‌های سالم و جلوگیری از تغییرات ژنتیکی در آن‌ها می‌شوند. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن چای سیاه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات، پستان، روده بزرگ، پوست و رحم را کاهش دهد.

مضرات و منع مصرف چای سیاه

چای سیاه همچون هر نوشیدنی دیگر، در صورت استفادۀ نادرست و بى حساب، عارضۀ جبران ناپذیرى را به دنبال خود دارد. برخى از عوارض و منع مصرف چای سىاه عبارتند از:

– افزایش ضربان قلب: چای سىاه حاوى تئین است که یکى از فرم هاى کافئین است. تئین باعث تحریک قلب شده و ضربان قلب را افزایش مى دهد. بنابراین، افرادى که داراى ضربان قلب بالاتر از حد طبیعى (80) هستند، نباید چای سىاه بى حساب بخورند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
X