چای سیاه شکسته: یک نوشیدنی خوشمزه و سالم

چای سیاه شکسته یکی از انواع چای سیاه است که از برگ‌های کوچک و خرد شده چای تهیه می‌شود. این نوع چای دارای طعم و عطر ملایم و تلخ است و معمولا با شیر، قند، عسل، لیمو یا نعناع مصرف می‌شود. چای سیاه شکسته علاوه بر اینکه یک نوشیدنی خوشمزه است، دارای خواص سالم و مفید برای بدن نیز هست. در ادامه به برخی از این خواص می‌پردازیم.

– افزایش انرژی و تقویت حافظه: چای سیاه شکسته بلوط را حاوی کافئین است که می‌تواند به افزایش انرژی، تمرکز و هوشیاری کمک کند. همچنین، تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم چای سیاه شکسته می‌تواند به تقویت حافظه و پیشگیری از بروز بعضی از بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون منجر شود¹².

– کاهش فشار خون و کلسترول: چای سیاه شکسته بلوط را

دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که می‌توانند به کاهش فشار خون و کلسترول بد خون کمک کنند. این عوامل موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سکته قلبی و مغزی می‌شوند³⁴.

– پیشگیری از عفونت‌ها: چای سیاه شکسته دارای خاصیت ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس است که می‌تواند به پیشگیری از عفونت‌های دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش، پوست و دندان منجر شود⁵ . همچنین، چای سیاه شکسته محتوای فلوراید بالایی دارد که به جلوگیری از پوسیدگی دندان و تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند.

– کمک به لاغری: چای سیاه شکسته باعث افزایش متابولسم بدن و سوخت و ساز چربی‌ها می‌شود. این فرآیند باعث کاهش وزن و چربی اضافه بدن مخصوصا در ناحیۀ شکم می‌گردد . برای بهترین نتیجه، توصیه می‌شود که چای سیاه شکسته را بدون شیر و قند مصرف کنید.

بیشتر بخوانید  تأثیر مصرف چای سیاه بر خواب

– کاهش استرس و افسردگی: چای سیاه شکسته دارای تاثیر آرام‌بخش و مسکن بر روی سیستم عصبی است. مصرف چای سیاه شکسته می‌تواند به کاهش سطح هورمون کورتیزول که باعث استرس و اضطراب می‌شود، منجر شود. همچنین، چای سیاه شکسته حاوی آمینواسید ل‌تئانین است که می‌تواند به افزایش سطح سروتونین و دوپامین در مغز که باعث خلق و خوشی و احساس خوب هستند، کمک کند.

با توجه به خواص فوق‌العادۀ چای سیاه شکسته، پیشنهاد می‌شود که این نوشیدنی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. البته باید به این نکتۀ مهم توجه داشت که مصرف بیش از حد چای سیاه شکسته ممکن است عوارض جانبی مانند بی‌خوابی، تپش قلب، آلرژی، آنمی و تاثیر منفی بر جذب بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی داشته باشد. بنابراین، تعداد فنجان‌های چای سیاه شکسته را در روز محدود کنید و از لذت گرفتن از این نوشیدنی خوشمزه و سالم لذت ببرید.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
X