چای سیاه دانه: یک نوشیدنی معجزه‌آسا برای لاغری و سلامتی

چای سیاه دانه یک نوشیدنی سنتی و محبوب در بسیاری از کشورهای خاورمیانه، آسیا و آفریقا است. این چای از دانه‌های گل سیاه (Nigella sativa) که به زیره سیاه، شونیز، کلونجی و حبه البرکه هم معروف است، تهیه می‌شود. این گل با طبیعت گرم و خشک دارای خواص درمانی فراوانی است که از جمله آن‌ها می‌توان به لاغری، کنترل قند خون، کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی، تسکین التهابات و دردهای مفصلی و روماتیسم اشاره کرد.

چگونه چای سیاه دانه برای لاغری مفید است؟

چای سیاه دانه به دلایل زیر می‌تواند در کاهش وزن و رفع چاقی مؤثر باشد:

– افزایش متابولیسم بدن: چای سیاه دانه حاوی کافئین است که ماده‌ای تحریک‌کننده برای سلول‌های عصبی است. کافئین باعث افزایش سوخت و ساز بدن و مصرف بالاتر انرژی می‌شود. همچنین چای سیاه دانه حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان قوی مانند تیموکینون، تیمول، کارواسیرون و نیجیلین است که با جذب رادیکال‌ های آزاد و پیشگیری از استرس اکسیداتیو، به حفظ سلامت بافت‌ های بدن و بهبود عملکرد غده تیروئید کمک می‌ کنند. غده تیروئید نقش مهمی در تنظیم هورمون‌ های مسئول متابولیسم بدن دارد.
– کاهش اشتها و احساس سیری: چای سیاه دانه به علت دارا بودن فلاونوئید‌ ها، پلی فنول‌ ها و فلاوانول‌ ها، قابلیت کاهش قابلیت جذب قند و چربی در روده را دارد. این ترکیبات باعث محدود شدن جذب قند و چربی در روده شده و باعث کاهش قابل توجّه قند خون پس از غذا می شود. این عامل باعث کاهش تولید انسولین در پانکراس شده و در نتیجه کم شدن حس گرسنگی و افزایش حس سیری می شود. بنابراین، مصرف چای سیاه دانه می‌تواند منجر به کاهش میزان مصرف غذا و کالری شود.
– کاهش چربی‌های اضافی و سموم بدن: چای سیاه دانه به علت دارا بودن فیبر‌ های غذایی، به دفع سموم و مواد زائد از بدن کمک می‌کند. فیبر‌ های غذایی باعث افزایش حجم مدفوع شده و به تسریع در عبور آن از روده کمک می‌کنند. این عمل باعث پاکسازی روده از چربی‌ ها و سموم اضافی شده و به جلوگیری از نفخ، یبوست و بروز بیماری‌ های روده‌ ای مانند سرطان روده بزرگ می‌انجامد.

بیشتر بخوانید  آیا چای سیاه قند دارد؟ تحقیق در مورد محتوای قند در چای سیاه

چگونه چای سیاه دانه را تهیه و مصرف کنیم؟

برای تهیه چای سیاه دانه، نیاز به دانه‌ های خشک شده گل سیاه دارید. مقدار دو تا سه قاشق چای خوری از این دانه‌ ها را در چرخ قهوه آسیاب کنید تا به صورت پودر درآیند. سپس، مقدار یک قاشق چای خوری از این پودر را در 250 میلی لیتر آب جوش ریخته و حدود 10 تا 15 دقیقه بگذارید بجوشد. در نهایت، صاف کنید و در لیوان بریزید. می‌توانید به مقدار دلخواه عسل، شکر، لیمو، نعناع یا زنجبیل به آن اضافه کنید تا طعم و خواص آن را بهبود بخشید.

برای لاغری با چای سیاه دانه، بهتر است روزانه حدود 3 تا 4 فنجان از این نوشیدنی را در صبح، بعد از ناهار و قبل از خواب مصرف کنید. البته بستگی به حالت پوست، سطح استرس، فعالیت جسمی و سبک زندگی شما دارد که چقدر از این نوشیدنی نیاز دارید. همچنین توصیه می شود که در کنار استفاده از چای سیاه دانه، غذای سالم و متعادل بخورید و ورزش منظم انجام دهید تا نتیجه بهتری را در کاهش وزن خود ببینید.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
X