چای سیاه؛ نوشیدنی مفید و معجزه‌گر برای زیبایی و سلامتی پوست صورت

سلامتی بدن و پوست دارد. چای سیاه حاوی مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی‌فنول‌ها، فلاونوئیدها، مواد معدنی، و ویتامین‌های مختلف است که با مصرف منظم آن، می‌توان از این مزایا بهره‌مند شد. در این مقاله به برخی از فواید چای سیاه برای پوست صورت اشاره خواهیم کرد.

– جوان‌سازی پوست: چای سیاه با رفع رادیکال‌های آزاد در بدن، باعث کاهش چین و چروک‌های پوست شده و باعث جوان‌سازی پوست می‌شود. همچنین چای سیاه با کاهش بیان ژنی که کلاژن پوست را تجزیه می‌کند، به حفظ ا elasticity و شادابی پوست کمک می‌کند¹.

– درمان عفونت‌های پوستی: چای سیاه دارای خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی است که باعث جلوگیری از عفونت‌های پوستی مانند آکنه، جوش، قارچ و اگزما می‌شود. برای استفاده از این خاصیت، می‌توانید چای سیاه را نوشیده یا با استفاده از کاغذ دم کرده چای، روی نقاط مورد نظر قرار دهید².

– رفع لک‌های پوست: چای سیاه با دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های قوی، باعث سم‌زدایی بدن شده و به رفع لک‌های قهوه‌ای یا کدر روی پوست صورت کمک می‌کند. برای بهره‌برداری از این خاصیت، ماسک چای سیا ه را مخصوصاً روش صورت خود قرار داد. برای تهییۀ این ماسک، یک قاسق چائخورى چائى سیاه را در یک لیوان آب داغ حل کرده و به مدت ۵ دقیقه بگذارید تا دم بکشد. سپس یک قاشق چائخورى عسل را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. این محلول را با یک پنبه روی پوست صورت خود مالیده و به مدت ٢٠ دقیقه بگذارید تا خشک شود. سپس با آب ولرم بشویید³.

– محافظت از پوست در برابر آفتاب: چای سیاه به دلیل حاوی بودن فلاونوئیدهایی که باعث جذب اشعه‌های UV می‌شوند، نقش یک ضدآفتاب طبیعی را برای پوست ایفا می‌کند. برای استفاده از این خاصیت، می‌توانید چای سیاه را نوشیده یا با استفاده از کاغذ دم کرده چای، روی پوست خود قرار دهید⁴.

بیشتر بخوانید  چای سیاه یعنی چه؟ رازها و معانی این نوشیدنی محبوب

– رفع سیاهی و پف زیر چشم: چای سیاه با دارا بودن کافئین و تانین، باعث کاهش ورم و التهاب در ناحیه زیر چشم شده و باعث رفع سیاهی و پف زیر چشم می‌شود. برای استفاده از این خاصیت، می‌توانید کاغذ دم کرده چای سیاه را در یخچال قرار داده و بعد از خنک شدن، روی چشم‌های خود قرار دهید⁵.

– جلوگیری از سرطان پوست: چای سیاه حاوی ترکیبات فعال مانند تئافلاوین‌ها است که باعث کاهش رشد سلول‌های سرطانی پوست شده و به جلوگیری از سرطان پوست کمک می‌کند. برای استفاده از این خاصیت، مصرف منظم چای سیا ه را توصیۀ مى کنیم.

به این ترتیب، مصرف منظم چای سیا ه یکى از راه های طبیعى و سادہ برای داشتن پوستى زیبا، شاداب و سالم است. البتہ لازم است به این نکتہ توجہ کنید کہ مصرف بیش از حد چای سیہ نیز مى تۋاند عوارض جانبى داشتہ باشد. بنابراین تعادل در مصرف آن رعایت کنید و در صورت وجود هرگونہ حساسیت یا علائم نامطلوب، قبل از استفادہ از آن با پزشک مشورت نمائید.

 

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
X